Muuta tekstin kokoa:

Hurjaa ja dramaattista Prokofjevia sekä Debussyn seitinohutta tunnelmaa sunnuntain 22.1. konsertissa

Kevään ensimmäinen kamarimusiikkikonsertti Iltapäivä Debussyn ja Prokofjevin parissa kutsuu jousikvartettojen äärelle Turun linnaan sunnuntaina 22.1. Ohjelmassa on Sergei Prokofjevin jousikvartetto nro 1 h-molli sekä Claude Debussyn jousikvartetto g-molli ja jousikvartettisovitus pianokappaleesta Clair de Lune. Ohjelmiston suunnittelijat, viulistit Matti Koponen ja Kati Overbeck kertoivat harjoittelun lomassa konsertista.

Millaisia Prokofjevin ja Debussyn konserttiin valitut teokset ovat?

Kati: Prokofjevin jousikvartetto on hirveän kiva kappale ja todella erilainen verrattuna Prokofjevin toiseen jousikvartettoon. Prokofjevilla on kaksi jousikvartettoa, toinen on rauhallisempi ja melankolisempi, ja tämä konserttiin valikoitunut jousikvartetto nro 1 on aika hurja. Loppua kohden teoksessa on voimakkaita ja dramaattisia harmonioita ja äänenkulkuja.

Matti: Olen kerran aikaisemmin soittanut Prokofjevin teoksen, ja siitä jäi fiilis, että kappale täytyy soittaa joskus uudelleen. Prokofjev tunnetaan enemmän suuresta musiikista, sinfonioista ja konsertoista. En usko, että teosta on soitettu täällä kovinkaan usein. Jousikvartetosta löytää paljon Prokofjeville tyypillisiä juttuja, mitä säveltäjän konsertoissa ja sinfonioissa on. Prokofjevin jousikvartetto on todella hyvää musiikkia, ja musiikissa on paljon vaihtelua. Teoksessa mennään välillä synkissä vesissä, ja sitten taas tulee jotain todella dramaattista ja räjähtelevää.

Kati: Debussyn jousikvartetto taas on hieno ja laaja teos. Clair de Lune taas on tunnettu ja rakastettu teos pianolle. Uskon, että se toimii jousikvartetille sovitettuna hyvin, ja saamme luotua oikean tunnelman.

Matti: Debussyn jousikvartetto on myös tutumpi teos ja enemmän soitettu, ja siinä on luvassa ranskalaista seitinohutta tunnelmaa. Prokofjevista ja Debussystä tulee konsertissa hyvä kaksikko: teokset ovat keskenään aivan eri maailmoista.

Millainen suhde teillä on säveltäjiin?

Matti: Debussyn orkesteriteokset kuuluvat orkesterin peruspilareihin. Prokofjevilla on kaksi hienoa viulukonserttoa, ja paljon muuta musiikkia. Molemmat ovat siis omalla tavallaan hyvin tärkeitä säveltäjiä.

Kati: Olen itse soittanut viulun lisäksi pianoa pitkään. Debussyllä on valtavasti merkittävää pianorepertuaaria, ja kun soitin pianoa, oli mahtavaa päästä tunnelmoimaan pedaali pohjassa ja luomaan värejä ja kerroksia. Siksi onkin niin hienoa päästä esittämään pianokappale Clair de Lune jousille konsertin lopuksi.

Terveisenne kuulijoille?

Matti: Kannattaa tulla kuuntelemaan! Luvassa on hyvää musiikkia, jota pääsemme soittamaan hyvien kollegoidemme kanssa.

Kati: Valmistelemme tätä konserttia kaikki tosi suurella innolla, ja se ilo varmasti välittyy yleisön penkeillekin asti!

Iltapäivä Debussyn ja Prokofjevin parissa