Ändra textens storlek:

Rikas ja runsas mestariteos Goldberg-muunnelmat soi Tuomiokirkossa 9.2. - Bachin musiikissa on sydän läsnä

Tämän vuoden Katedraali soi -konsertti on kamarimusiikkiherkkua barokkiklassikoiden ystäville. Johann Sebastian Bachin Goldberg-muunnelmat on jo lähes 300 vuoden ajan lumonnut yhä uusia yleisöjä. Nyt alun perin klaveerille sävelletty muunnelmasarja kuullaan jousitriolle sovitettuna. Konsertin esiintyjät viulisti Qi Li, alttoviulisti Sauli Kulmala sekä sellisti Andreas Helling kertovat Goldberg-muunnelmista ja suhteestaan Bachiin.

Millainen teos Goldberg-muunnelmat on?

Sauli: Goldberg-muunnelmat on pianisteille ja kosketinsoittajille merkkiteos. Se on laaja ja vaativa teos, joka sopii hirveän hyvin myös jousille. Muunnelmista on tehty muutamia hyviä sovituksia, ja tämä nyt kuultava venäläisen viulistin Dmitry Sitkovetskyn sovitus on ehkä nykyään eniten esitetty.

Andreas: Tässä on mestariteos kyseessä. Tulee nälkä, että pääsisipä tätä soittamaan. Bachin teoksissa mahdollisuudet ovat laajoja ja on hienoa, että Goldberg-muunnelmat päästään soittamaan jousitriolla. Aaria on koskettava alku teokselle. Joka kolmantena variaationa kuullaan kaanon. Hitaat osat ovat herkkua, ja lopussa palataan taas aariaan sen jälkeen, kun on soitettu yli tunti. Kaikkiaan teos on aikamoinen kokonaisuus.

Qi: Goldberg-muunnelmat kuuluvat Bachin myöhäisiin teoksiin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun pääsen soittamaan teoksen. Teos on todella rikas ja runsas.

Mikä on suhteenne Bachiin?

Andreas: Luulen, että meillä monella on hyvin läheinen suhde. Erityisesti kun lomilla soitetaan itseksemme, se on yleensä Bachia. Lisäksi pandemia-aikana, kun ei ollut mahdollisuutta kokoontua, ja muutenkin monessa vaikeassa tilanteessa, Bach on ollut ainakin minulle pelastus henkisesti.

Sauli: Vaikka Bach oli kosketinsoittaja ja urkuri itse, hän teki paljon sooloviulu- ja soolosellokappaleita, joita myös alttoviululla soitetaan. Bachin soitto on kasvattavaa muusikkona. Se on syvällistä ja älyllisesti haastavaa ja soittaessa joutuu tekemään paljon ajatustyötä, että saa Bachin musiikista irti kaikkia eri tasoja. Bach on hyvin läheinen ja tärkeä säveltäjä jousisoittajille kyllä.

Qi: Bach on ehkä ollut minulle kiinalaisena aiemmin vaikea ymmärtää. Kulttuurissa on niin paljon eroja ja etäisyyttä. Nyt asia on toisin, kun olen työskennellyt Euroopassa. Bach tuntuu nyt läheisemmältä, ja olen oppinut ymmärtämään Bachia enemmän kuin ennen.

Miksi Bachin musiikki on niin suosittua vielä tänäkin päivänä?

Andreas: Etenkin Goldberg-variaatiot ovat suosittuja. Bachin musiikki on matemaattista ja puhdasta ja siinä on selkeät rakenteet. Musiikissa kuuluu kuitenkin ihmisääni, ja se varmasti vetoaa kuulijoihin.

Sauli: Bach oli ehkä musiikinhistorian suurin säveltäjä, ja Bachilla on todella laaja tuotanto. Koska tuotanto on niin laaja, moni tulee kuulluksi Bachin musiikkia, ja siitä löytyy jokaisella jotain ammennettavaksi. Bach on tehnyt suuria oratorioita, messuja, passioita, orkesterisarjoja ja sooloteoksia. Huolimatta siitä, että Bach on älyllisesti niin monimutkaista, musiikissa kuuluu vahva inhimillisyys ja herkkyys. Musiikissa on sydän läsnä, Bach ei yleensä briljeeraa älyllä itsessään vaan siinä on usein joku merkitys, kun hän käyttää jotain vaikeita struktuureja ja tekniikoita. Hän haluaa osoittaa niillä jotain, luoda lisäystä tarinaan.

Andreas: Bachissa on jotain hyvin rehellistä, ja tietenkin hän on toiminut esikuvana monelle muulle säveltäjälle. Bachissa on myös jotain traditiota ja historiaa, mitä ihaillaan, ja se on jollain tapaa pyhää. Kun kaikki maailmassa on epävakaata, Bach toimii vastakohtana ja antaa vakautta ja tukea.

Qi: Odotan todella teoksen esittämistä Tuomiokirkossa ja sitä, miltä se kuulostaa ja miten musiikki pääsee koskettamaan yleisöä.

Katedraali soi kamarimusiikkia!